lördag 1 november 2008

Obama vill göra det som alliansen gjort

Jag måste säga att jag är imponerad av Barack Obama. Hans kampanj är "outstanding". Jag har dock försökt att se bortom reklamen och försöka komma underfund med vad kandidaterna tycker i olika frågor och faktum är att Obamas politik är mycket lik alliansens förutom när det gäller frihandel. Men eftersom socialdemokraterna också är mer frihandelsvänliga än Obama så gör det inte så mycket.

Obama vill införa ett jobbskatteavdrag för låg och medelinkomsttagare - det har alliansen gjort!
Obama vill införa skatteavdrag för företag som anställer folk som varit utanför arbetsmarknaden länge - det har alliansen gjort.

Sedan så finns det många andra frågor där jag håller med Obama som när det gäller att legalisera gömda och papperslösa flyktingar, offentligt finansierad sjukvård och förstärkning av bekämpning av diskriminering.

Så om du har möjlighet "Vote Obama" på tisdag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är mccain som vill legalisera illegalare invandrare inte obama..

Vidare så är de där omtalade skattesänkningarna mest jidder. av de "99%" som skulle få sänkt skatt betalar redan 40% ingen skatt.

USA har en extremt progresiv beskattning redan nu top 3% betalar 50% av skatterna och top 50% betalar 97% av alla skatter .

Det innebär att de 50% med lägst inkomst bara betalar 3% av statens totala skatteintäkter...

Obama har själv erkännt att hans motiv för att höja skatterna handlar om "rättvisa" (hans bild av rättvisa..) även om det skulle leda till lägre skatteintäkter totalt sett. Vilket så gott som garanterat är fallet om man ser till hur Usas ekonomi reagerat historiskt vid skattehöjningar..

Anonym sa...

Härligt att du börjat blogga! Nu väntar vi bara på lite läckor från samordningen =)

Samuel Danofsky sa...

Till anonym:

Jag vet inte varifrån du har fått dina siffror. Det vore intressant att veta eftersom de ligger långt ifrån de siffror jag själv hört.

Vad gäller invandringen så vill Obama öka den legaliserade invandringen - det har Alliansen gjort med bland annat en lag om arbetskraftsinvandring. Vad mer så har Obama ett förslag på hur gömda ska kunna bli legala. Det innebär en sorts böter för att man brutit mot lagen men inte att man ska bli utkastad. Jag tycker det verkar som en intressant lösning.

Min åsikt är att ingen som arbetar i Sverige och bidrar till vårt samhälle ska skickas härifrån. Detta ska gälla oavsett om man kommit hit som asylsökande eller som gömd/papperslös. Vi måste bara hitta former för hur övergången ska ske.