måndag 3 november 2008

Annie Hall - en film om utanförskap

Efter en helg i Göteborg satt jag hemma igår och mös med min flickvän framför en av mina favoritfilmer av Woody Allen: "Annie Hall". Denna film om den neurotiske judiske komikern Alvy Singer är otroligt rolig och den leker träffsäkert med olika stereotyper och fördomar.

Vad som slog mig igår är att den på många sätt handlar om utanförskap och om de föreställningar som ofta finns hos minoriteter. Jag vet själv att man ibland kan ha en rädsla för att andra ska ha en uppfattning om en bara för att det finns vissa fördomar som florerar ute i samhället. Detta leder i sin tur till ett utanförskap som man så att säga själv bidrar till. En intressant tankegång. Tur att man har Woody som kan porträttera det så träffsäkert:

0 kommentarer: