söndag 2 november 2008

Euron - folkomröstning eller inte?

Idag skriver media om att Fp föreslagit en ny folkomröstning angående om Sverige ska gå med i Euron eller inte. Onekligen visar de flesta undersökningar att opinionen svängt vad gäller Euron. Många fler är positiva till Eurosamarbetet än tidigare.

Jag är dock en av dem som tycker att vi egentligen redan sagt ja till Euron. Det gjorde vi i samband med att vi gick med i EU. Det hade vi en folkomröstning om och att gå med i Euron är bara en förlängning och fördjupning av det samarbetet. Jag tyckte därför redan att den första Euro-omröstnningen var fel. Men nu har vi slagit in på den vägen och då får det väl bli omröstningar tills dess vi är redo att fördjupa det europeiska samarbetet.

För mig är dock inte Eurosamarbetet ett ekonomiskt val. Det finns både ekonomiska för- och nackdelar med att vara med i samarbetet. Det man egentligen måste ta ställning till är hur man känner för det europeiska samarbetet. För mig är det självklart. Jag är för att starkare och fördjupat europeiskt samarbete. Euron är ett steg i den riktningen och det kommer föra Sverige närmare resten av Europa.

0 kommentarer: