måndag 1 december 2008

Mikael Trolin vs. Alexander Bard

I dagens debattartikel i Expressen anklagar folkpartisten Mikael Trolin, Alexander Bard för att vara elitistisk och exkluderande. Detta efter ett möte där Alexander talade.

Eftersom jag var den som anordnade mötet i fråga tycker jag inte att det är mer än rätt att jag uttalar mig. Mötets innehåll har jag beskrivit i ett tidigare blogginlägg. Mikael har problem med att Alexander som numera är folkpartist har startat ett nätverk som kallas Liberati. Liberati ska driva vissa politiska frågor och påverka samhällsdebatten. För att vara med i Liberati måste man bjudas in och godkännas. Som jag tolkar debattartikeln och diskussionen som var på mötet är Mikael sur för att han inte har blivit tillfrågad om att få vara med. Alexander förde fram argumentet att medlemmarna själva skulle bestämma vilka som skulle vara med eftersom man ville garantera att alla drar åt samma håll och kan arbeta bra ihop.

Som ni fattar delar jag inte Mikaels åsikt. Dels tror jag Mikael överskattar Alexanders inflytande över folkpartiet och dess framtid och dels tycker jag det är bra om det skapas forum för människor att engagera sig för liberal politik. Liberati ska ju inte ta över folkpartiet utan kommer mer att fungera som en tankesmedja/debattör kring liberala frågor. Man hoppas på detta sätt kunna påverka folkpartiet och svensk politik i stort. Bra initiativ! Inget fel alls i att några polare går ihop och tänker lite tillsammans. Mer sånt!

För formens skull ska jag väl tillägga att jag inte heller är med i Liberati. Vet faktiskt inte om jag skulle passa in där.

0 kommentarer: