onsdag 25 februari 2009

Varför har vi monarki?

Det är härligt att Victoria äntligen förlovat sig med sin Daniel. Lycka till och måtte ni leva lyckligt i alla era dagar!!

Monarkin är för mig ett kontrakt mellan folket och kungafamiljen. Varje år betalar vi dem en massa pengar för att leva ett speciellt liv och utföra vissa uppgifter. Det är ett kontrakt med många fördelar (pengar, resor, intressanta upplevelser) och en del nackdelar (offentlighet, strikta traditioner och en begränsad möjlighet att själv välja livsstil).

Vi väljer detta av olika anledningar som tradition, för att det är en mysig kulturinstitution eller för att vi tror att det är bra för Sverige ur marknadsföringsperspektiv. Centralt för en monarki är dock att den upprätthåller vissa myter om exklusivitet och onårbarhet. Vi betalar kungahuset just för att de ska var speciella och inte som vanliga människor.

Därför är det förvånande att acceptansen är så stor för Victorias val av gemål. Helt plötsligt finner jag mig själv vara en traditionalist (vilket för mig är ovanligt). Jag anser nämligen att det faktum att Victoria gifter sig med Daniel innebär att kontraktet mellan kungafamiljen och folket antingen har ändrats eller brutits.

För mig är det viktigt att om vi ska ha en monarki så ska den upprätthålla de traditioner och de myter som vi betalar för. Jag vill inte att mina skattepengar, som kungen ens inte behöver redovisa hur han använder, ska gå till ett "vanligt liv". Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till fylleslag i St. Tropez, bröstbilder á la dokusåpakändisar i Hänt Extra eller till bröllop som innebär att kungafamiljen urholkar sin egen särställning. Då försvinner hela poängen med att ha en monarki (oj, här blev jag visst republikan).

Victoria synes mig vara en mycket begåvad person som på alla sätt skulle kunna utföra de alla uppgifter vi ställer på henne med bravur. Självklart tycker även jag att hon själv ska få välja hur hon vill leva sitt liv och med vem. Frågan är bara om det är svenska folket som ska betala för det?

Länks: DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, SvD1, Svd2, SvD3, Exp1, Exp2, Exp3, Exp4, AB1, AB2, AB3

5 kommentarer:

Anonym sa...

För att slippa en rad av töntar som presidenter.

Rörmokar'n

Anonym sa...

Det känns betydligt viktigare i så fall att ta bort parti- och presstödet än att tjafsa med kungahuset. Det som verkligen skadar svenska folket är manipulativa politiker och förljugna journalister.

Anonym sa...

Så att kungamakten och folkmakten kan hålla politikernas herremakt i schack.

Lasse L

Anonym sa...

Du vill ha stålarna själv och leva rövare i St Tropez?

Rörmokar'n

Anonym sa...

Nja, att Daniel Westling skulle göra av med skattepengar på fylleslag i S:t Tropez känns inte direkt troligt. Verkar vara en hederlig och bra kille.