måndag 18 maj 2009

Sociala regler - en sammanställning efterfrågas

Igår missade jag FP-kungsholmens affischeringsdag. På eftermiddagen såg jag dock frukterna av det gedigna arbetet. Härligt ljusblå affischer med tydliga och enkla EU-positiva budskap satt uppsatta vart jag än gick på Kungsholmen.

Anledningen till att jag missade affischeringen var att jag hade städdag med min bostadsrättsförening. Att inte närvara på bostadsrättsföreningens städdag får närmast betraktas som ett övergrepp. Det är helt enkelt inte ok.

Vi har ju ett antal sociala regler här i Sverige som är självklara för de flesta utan att vara nerskrivna någonstans. Det måste vara extremt svårt för någon från ett annat land att inte trampa i klaveret här. Det kan gälla allt från hur man får bete sig i samband med att man dricker alkohol tills att det är dödsstraff på att inte ta bort luddet från torktumlaren efter man är klar i tvättstugan. Och är det egentligen ok att någonsin gå utan tröja innanför tullarna trots att det är 30 grader varmt?

Skicka gärna in beskrivningar av våra oskrivna regler.

0 kommentarer: